سامانه مرکز فرماندهی و کنترل رزمی «فکور» در مدار عملیاتی قرار گرفت

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

سامانه مرکز فرماندهی و کنترل رزمی «فکور» در مدار عملیاتی قرار گرفت

 
 
 پایگاه مردمی ارتش ::سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی فکور که سال گذشته در قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شده بود، صبح امروز همزمان با رزمایش مشترک محرم در مدار عملیاتی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از   خبرنگار دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش محرم، سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی که سال گذشته در قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شده بود، صبح امروز همزمان با برگزاری رزمایش مشترک محرم در مدار عملیاتی قرار گرفت.

براساس این گزارش سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند «فکور» برابر با راهبردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در خصوص دفاع هوایی کشور و بهره‌برداری در زمان تهدید و بحران به‌صورت تاکتیکی، طراحی و ساخته شده است. با ورود این سامانه به قرارگاه، عملاً با گذر از مرحله مکانیزاسیون، هوشمندسازی شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیاء(ص) تحقق می‌یابد.

این سامانه برای اولین بار و با محوریت معاونت فاوا قرارگاه پدافند هوایی و با روش‌های جدید و نوین در مدیریت پروژه، استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری مشابه و ایجاد قابلیت انعطاف در نرم‌افزار مورد نیاز سامانه، کاملا منتطبق با سامانه Soc بومی در پروژه پیامبر اعظم(ص) طراحی و ساخته شده است.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی شامل حساسه‌های پسیو و اکتیو اعم از رادارهای نظامی و کشوری، سامانه‌های شنود و سیگنالی، عناصر دیدبانی، مراکز فرماندهی و کنترل هم‌جوار سامانه‌های موشکی را داشته و با پردازش و تلفیق اطلاعات و داده‌های ورودی، ضمن ارائه تصویر یکپارچه از منطقه تحت مسئولیت در خصوص نظارت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی، هواپایه و زمین‌پایه اقدام می‌کند.

بر اساس این گزارش، سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند «فکور» در سه بخش عملیات، ارتباطات و ارتباط راه دور با ظرفیت تاکتیکی است.

بخش عملیات این سامانه با دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی، داده‌ها را در سرورهای پردازش‌گر، بانک اطلاعاتی، ثبت وقایع و سرورهای ورودی، خروجی پردازش کرده و پس از تلفیق و به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند نسبت به هدایت و کنترل سامانه‌های دفاعی (هواپایه و زمین‌پایه) اقدام می‌کند.

مجموعه عملیات در این سامانه به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود؛ که بخش اول آن فرمانده نبرد است. این سامانه با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پیش‌بینی شده توانایی طرح‌ریزی و هدایت کلی عملیات پدافند هوایی را عهده‌دار است.

بخش دوم این مجموعه را بخش عملیات تشکیل می‌دهد؛ در این بخش هفت جایگاه عملیاتی جهت هدایت و کنترل هوشمند عملیات پدافند هوایی پیش‌بینی شده؛ که نحوه انتخاب جایگاه‌ها بسته به نوع بحران و نیاز عملیات با استفاده از نرم‌افزارها و الگوریتم‌های ویژه انعطاف‌پذیر و قابل تغییر است.

بخش سوم مجموعه عملیات ارتباط داخل است که در این بخش کلیه ورودی و خروجی اطلاعات به بخش‌های فرماندهی و عملیات از این طریق صورت می‌پذیرد. در این بخش سرورها (چهار دستگاه)، سویچ دیتا، ترمینال‌های سیبل نوری، مرکز تلفن، ثبت مکالمات، نمابر و رمزکننده، رمزکننده خطوط و شبکه، نصب و عملیاتی شده است.

بخش دوم این سامانه مجموعه ارتباطات است که با هدف ایمن‌سازی شیلتر عملیات به نحوی طراحی شده تا هیچ تشعشعی در مجموعه عملیات وجود نداشته باشد. این مجموعه وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف و تامین خطوط ارتباطی بی‌سیم و با سیم را به عهده دارد. با نصب تجهیزات رادیوی پرظرفیت، سی و دو، ام بی اس، سویچ دیتا، 6 یو، یو اچ اس، وی یو اس اچ/آ م، ای م/ اف ام، اچ اف، کلیه خطوط در سامانه مرکزی ACS مجتمع شده و توسط فیبر نوری تاکتیکی و یا سیم جنگی به بخش ارتباط داخلی شیلتر عملیات منتقل می‌شود.

این سامانه مجهز به مقدورات ضد جنگ الکترونیک و حملات شیمیاییاست. بخش سوم مجموعه ارتباط راه دور با ظرفیت تاکتیکی، این سامانه وظیفه انتقال خطوط ارتباطی –صوتی، تلفنی و دیتا از اولین محل دسترسی به شبکه‌های ارتباطی نظامی - کشوری به مجموعه ارتباطات را برعهده دارد.

در ادامه به پاره‌ای دیگر از ویژگی‌های این سامانه اشاره شده است:

دریافت اطلاعات و داده‌ها از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی، پردازش و تلفیق داده‌ای دریافتی با آخرین متدها و الگوریتم‌های بومی تولید شده توسط دانشمندان جوان داخلی قرارگاه و صنایعی کشور.

هدایت کامل مکانیزه و هوشمند عوامل دفاعی موشکی و توپخانه‌ای با استفاده از روش‌های ابداعی بر جغرافیا و اصول دفاعی کشور هدایت کاملا روشمندانه‌ی هواپیماهای جنگی خودی با تکنیک‌های بومی با توجه به انعطاف‌پذیری سخت‌افزار و نرم‌افزارها.

اطمینان‌بخشی از اصابت و انهدام مراکز عملیاتی و تداوم عملیات در هر شرایط.

ارتقاء توان دفاعی منطبق بر تاکتیک های بومی و انعطاف پذیر بر مبنای تئوری قله های دفاعی برای دفاع از نقاط حساس و حیاطی.

انطباق کامل سخت افزاری و نرم افزاری با سامانه ی  SOD بومی پروژه پیامبر اعظم (ص).

قابلیت تحرک بالا جابجایی و استقرار در مناطق صعب العبور.

قابلیت بهره‌برداری از شبکه‌های پر ظرفیت‌های ماکروویو اختصاصی فیبر نوری تاکتیکی و مخابرات کشوری با بستر امن.

بهره‌برداری از ارتباطات امن با استفاده از تجهیزات ارتباطی ضد جنگ الکترونیک، رمزکننده‌های شبکه و خطوط تلفنی.

بهره‌برداری از کلیه تجهیزات بی سیم، AM/FM، HS/UHS، VHS/AM، مجهز به رمزکننده.

تجمیع ارتباطات بی سیم و سامانه‌های تششع‌زا و انتقال آن توسط سامانه ASF.

قابلیت دفاع در مقابل جنگ‌های نوین جنگ الکترونیک و حملات شیمیایی.

رعایت اصول پدافند غیرعامل اصل پراکندگی تجهیزات و استتار چند منظوره.

قابلیت اعلام خبر و خطر و بهره‌گیری از سامانه حفاظت پیرامونی مجهز به دید در شب، سامانه ویدیو کنفرانس، سامانه اعلام حریق و تور استتار چند منظوره.

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا